Web content: Schrijf teksten voor uw website die resultaten leveren

U heeft dus een website, er komen veel bezoekers op uw site, maar ze kopen, bellen of emailen niet. Teksten schrijven voor het web is niet hetzelfde als schrijven voor traditionele gedrukte teksten omdat mensen online op een andere manier lezen, en omdat er andere factoren zijn om rekening mee te houden zoals zoekrobots. Dit Webbits artikel leert u enkele simpele technieken om doeltreffende teksten voor uw website oftewel web content te schrijven.

Mensen die online een pagina bekijken lezen niet, ze scannen. Studies hebben bewezen dat mensen gemiddeld 25% minder lezen op een computerscherm. Het is typisch dat ze eerst kijken naar titels en ondertitels; dan wordt er gescand naar links, opsommingen en keywords. Lees verder om te ontdekken hoe u de meest relevante informatie zo beknopt mogelijk naar een zo breed mogelijk publiek kan overbrengen, en hoe deze bezoekers te overhalen de actie uit te voeren die u wil.

Beknopte web content is het best

Aangezien mensen gemiddeld 25% minder leren online dient met dit feit zeker en vast rekening gehouden te worden. Het lijkt simpel, maar u zal snel ontdekken dat het in een beknopt tekst niet zo simpel is om de uiteindelijke boodschap over te brengen. Het belangrijkste verschil tussen schrijven voor het internet en schrijven voor een gedrukt magazine is dat webcontent korter moet zijn. Hier zijn enkele tips:

  1. Gebruik korte alinea's of paragrafen
  2. Gebruik opsommingen met genummerde of ongenummerde lijsten (zoals deze)
  3. Leg de nadruk op belangrijke informatie door gebruik van vette tekst, ondelijning, enz...
  4. Maak duidelijk gebruik van hoofdingen en subtitels (H1, H2, H3, ...)
  5. Schrijf, herschrijf, pas aan, publiceer, test en herschrijf opnieuw

Eén van de belangrijkste structurele elementen is het gebruik van korte paragrafen of alinea's. Alinea's met meer dan 50 woorden kan u best nog eens herlezen en aanpassen waar mogelijk.

Schrijf voor uw doelpubliek

Het is simpel om gewoonweg te schrijven en schrijven, zonder specifieke lezer in gedachte. Het probleem met deze manier van schrijven is dat niemand echt geïnteresseerd is om deze teksten te lezen. Hou altijd de lezer in gedachte. Besef ook dat uw website uw volledig doelpubliek moet aanschrijven: huidige klanten, mogelijke klanten, investeerders, werknemers, enz. Stel u deze mensen voor als druk bezette, ongeduldige mensen die online op zoek zijn om zo snel mogelijk de nodige informatie te vergaren. Hoe meer u zichzelf de vraag stelt "als ik een potentiële klant zou zijn, wat zou ik dan willen weten", hoe effectiever uw web content zal zijn.

Wees direct

Mensen op het web zijn op zoek naar informatie; als u ze helpt deze informatie makkelijk te vinden, zullen ze u dankbaar zijn. Als u het ze moeilijk maakt door de belangrijkste informatie te verstoppen in de tweede of derde paragraaf, zou het goed kunnen dat niemand uw artikel echt zal lezen. Waarschijnlijk zullen deze bezoekers zelfs niet terugkeren naar uw web site. Onderzoek wijst uit dat online lezers een pagina eerst scannen waarna ze beslissen of ze beginnen te lezen, wat betekent dat ze misschien de belangrijke informatie niet zien als deze niet opvalt in de tekst op uw pagina.
Hetzelfde is van toepassing voor de zoekmachines. Zoekrobots willen keywords zien in uw pagina titels, meta data en hoofdingen in de tekst. Als ze deze niet vinden, zullen de zoekmachines uw pagina niet optimaal kunnen indexeren, en daardoor mensen zullen uw informatie misschien nooit vinden.

Titels in de tekst moeten kort en krachtig zijn

De hoofdiin de tekst op een webpagina zijn enorm belangrijk. Kijk even naar de structuur van dit artikel. U kan heel snel de hele pagina "scannen" om zo de informatie te vinden die voor u het meest relevant is. Titels moeten keywords bevatten die mensen dikwijls gebruiken om te zoeken in de zoekmachines. Keywords zijn de woorden die mensen invoeren bij bijvoorbeeld Google om een pagina te vinden. Als u dus schrijft over x en y, gebruik dan ook x en y in de pagina titels, meta data, hoofdingen in de tekst en de tekst zelf.

Gebruik krachtige teksten

Schrijf uw content overtuigend en zelfzeker. Als u schrijft over de grootste of beste X, zeg dat dan ook! Maak ook altijd duidelijk aan de lezer wat u wil dat hij of zij doet: "Download dit document", "Schrijf u vandaag in voor onze nieuwsbrief", "Koop van ons, en wel om deze redenen!", enz. Zeg wat u wil zeggen op een zo krachtig en duidelijk mogelijke manier.

Gebruik de juiste link techniek

Gebruik links naar andere websites of documenten die bijkomende informatie bevatten. Zorg ervoor dat de bezoeker meer informatie kan vinden dan wat er te lezen is op de huidige pagina. Als u een statement maakt, versterk die dan ook met cijfers en grafieken, links naar relevante websites (uiteraard niet naar de concurrentie), links naar andere pagina's of documenten op uw website, gebruik reclameboodschappen op uw site om relevante produkten of diensten aan te bieden. U wil meer informatie aanbieden en de bezoeker aansporen om hiervan gebruik te maken als hij dat zou willen.

Conclusie

Gebruik doelgerichte en geöptimaliseerde teksten in uw voordeel. Verander uw saaie en droge website in een interessante bron van informatie om zo duidelijk te maken dat u een deskundige bent in uw gebied. Maak het duidelijk aan bezoekers wat u wil dat ze doen. Volg de tips hierboven om betere en effectieve teksten te schrijven. Gebruik de 5 stappen hieronder om elke pagina te evalueren. Uiteraard is het steeds een goed idee om iemand anders uw werk te laten nalezen en commentaar hierop te geven, omdat anderen objectiever zijn t.o.v. uw teksten dan uzelf. Test, herschrijf, pas aan, publiceer en test opnieuw. Dit is één van de belangrijkste voordelen van het web ten opzichte van traditionele media: de mogelijkheid om continu te verfijnen en optimaliseren.

Webbits' 5-stappen test voor uw web content

Voer deze test uit voor elke pagina die u schrijft of aanpast:

  1. De "3 seconden" test. Is het belangrijkste doel van de pagina duidelijk in 3 seconden, zonder te scrollen of ganse alinea's te lezen?
  2. De "brandmerk" test. Is het duidelijk wie de eigenaar van de site is, en wat zij aanbieden?
  3. De "wat nu" test. Is het duidelijk wat u wil dat de bezoeker doet nadat hij het artikel gelezen heeft?
  4. De "geloofwaardigheids" test. Kan ik deze informatiebron vertrouwen? Is dit een specialist ter zake?
  5. De "rommel" test. Ziet de pagina er rustig en ordelijk uit, of eerder rommelig en onoverzichtelijk uit? Geeft het uitzicht van de pagina (en de ganse site) me de indruk dat het hier om een professional of een amateur gaat?

De makkelijkste manier om zelf uw teksten online te publiceren is met ons CMS systeem, waarmee u zelf heel eenvoudig uw website kan onderhouden.

Neem contact op voor meer informatie

Top

Meer Leesvoer