Door een juiste titel en omschrijving meer clicks op je Google rangschikking

Het is fantastisch als je website verschijnt op de eerste pagina van de Google zoekresultaten voor de juiste zoektermen. Het is minder fantastisch als niemand klikt op jouw verschijning omdat er iets mis mee is. Er zijn enkele makkelijke en minder makkelijke aanpassingen aan de titel en omschrijving van je pagina die je kan doen om meer clicks te krijgen op je Google rangschikking.

Makkelijk: Maak de titels van je web pagina's interessanter

De titel van de gerangschikte pagina is het eerste dat de zoeker zal zien. Voor die reden is het heel belangrijk dat jouw web pagina's titels hebben die de mensen aanspreken:

  • Woorden die overeenkomen met de gebruikte zoekterm zullen vetgedrukt getoond worden in de titels. Jouw verschijning zal opvallen als ze vetgedrukte woorden bevat, dus zorg ervoor dat je titels zo zijn geoptimaliseerd dat ze het gezochte woord bevatten.
  • Zorg ervoor dat de titel van je pagina's beschrijft wat er te lezen is op de pagina. Het moet duidelijk zijn wat men kan verwachten dat er te lezen is op de pagina.
  • Voeg een call to action (aansporing tot een actie) en eventuele te halen voordelen toe aan je titel.
  • Plaats de meest belangrijke informatie in het begin van de titel. Zoekmachines verkorten je titel misschien in de resultatenpagina en mensen zullen dus misschien niet de volledige titel te zien krijgen.
  • Als jouw bedrijf geen bekende naam is, heeft het weinig zin om de naam van je bedrijf in de pagina titel op te nemen.
  • Gebruik zeker niet dezelfde titel voor alle pagina's op je website. Dit is een fout die veel beginners maken.

Vermijd heel korte pagina titels. Als de titels van je pagina's te kort zijn of gewoon een opsomming van zoektermen, dan kan het zijn dat Google de titel zal herschrijven of vervangen in de resultatenpagina.

Niet zo makkelijk: Proberen om de omschrijving die Google gebruikt voor je web pagina te beïnvloeden

Net als de web pagina titel zou de pagina omschrijving (meta description) een call to action moeten bevatten en de bezoeker onmiddelijk duidelijk maken waarom jouw website beter is dan de anderen. Helaas gebruikt Google meestal de meta description niet in de zoekresultaten, maar wel een stuk (relevante) tekst van de pagina zelf.

Als je toch wil beïnvloeden welke omschrijving getoond wordt door Google, dan kan je het volgende doen:

  • Voeg de zoekterm toe in de meta description (pagina beschrijving): als je beschrijving de zoekterm bevat dan is het meer waarschijnlijk dat Google de meta description zal gebruiken.
  • Blokkeer de ODP directory omschrijving: voor sommige website gebruikt Google de omschrijving zoals die is opgenomen in DMOZ.org. Je kan dit vermijden door de volgende tag te gebruiken op je pagina's: <meta name="robots" content="NOODP">
  • Vermijd hergebruiken van titels en beschrijvingen. Als je dezelfde beschrijving gebruikt voor alle pagina's van je website, dan ziet Google weinig waarde in deze beschrijving.
  • Blokkeer de omschrijving volledig: als je deze tag gebruikt <meta name="robots" content="nosnippet"> , dan zal Google helemaal geen omschrijving voor jouw website tonen. Gebruik dit enkel wanneer Google een heel slechte omschrijving voor je website gebruikt.

Jouw Google rangschikking

Zoals gezegd, meestal zal Google een stuk van de tekst van de pagina zelf nemen, waar dan de zoekterm in voorkomt. Als de gezochte tekst in je pagina voorkomt, dan zal die vetgedrukt getoond worden. Vetgedrukte woorden zetten aan tot klikken. Daarom is het belangrijk dat de zoekterm in de tekst van je pagina gevonden kan worden.

Als je er voor wil zorgen dat jouw web pagina op de eerste resultatenpagina bij Google staat voor een bepaalde zoekterm, dan is het belangrijk dat die zoekterm op een juiste manier in de juiste elementen van je pagina gebruikt wordt. De "SEO check" in jouw Webbits website analyseert je pagina voor de opgegeven zoekterm(en) en zal je in verstaanbare taal duidelijk maken wat je moet aanpassen om hoger gerangschikt te geraken voor die zoekterm.

Voorbeeld Google rangschikking met titel en omschrijving

Top

Meer Leesvoer